4 Eylül 2013 Çarşamba

MO YAN -Kızıl Darı Tarlaları















Kİtap tanıtımı : www.dr.com 'dan..

Kızıl Darı Tarlaları

Çinin Nobel ödüllü yazarı Mo Yanın Kızıl Darı Tarlaları, Shandong ailesinden üç kuşağın, 1923-1976 yılları arasındaki öyküsünü aktaran bir roman. Yazar, bir mücevher güzelliğindeki doğa manzaraları fonuna yerleştirdiği ve kronolojik sıra gütmeden kurguladığı romanda, Japon istilasına karşı verilen Direniş Savaşı, Çinlilerin birbirleriyle çatışmaları, Komünist Devrim, Kültür Devrimi gibi Çin tarihindeki önemli halk hareketlerini ve bütün bu yıllar içindeki tutkulu aşkları anlatıyor.

Çin sinemasının önde gelen yönetmenlerinden Yimou Zhangın beyaz perdeye aktardığı Kızıl Darı Tarlaları, tarihsel bir anlatımla kara mizahı ustalıkla kaynaştırıyor. Roman, geçmişle bugün, ölüyle diri, iyiyle kötü arasında belirgin bir ayrım yapılmadan sürüyor.

Nobel ödül töreninde konuşan Per Wästbergin dediği gibi, Mo Yan, bireyi kimliksiz insan yığınlarından çekip ortaya çıkaran; alaycı ve iğneleyici bir üslupla tarihe, tarihî çarpıtmalara, yoksunluklara ve siyasal riyakârlıklara karşı çıkan bir yazar.

Yorumuma gelince ;
Nobel Edebiyat ödülünü almasa ne kitaptan ne de yazardan haberim olmayacaktı belki de .İlk defa Çin'li bir yazarın yazdığı kitabı okudum.Çin  kültürü , Japon kültürü bize uzak .Yazar sadelikle ve olduğu gibi yazmış herşeyi , bu biz okuyucular için anlaşılır kılmış kitabı.
Köylü yaşamı içinde cesaret de var, korkaklık da, dürüstlük de riyakarlık da ..hepsi aynı bünyede içiçe yer alabiliyor.
Bazı olayların detaylı anlatımı ( örneğin Louhan amcanın ölüm anı gibi) insanın kanının çekilmesine sebep oluyor ama diğer yandan anlatımı ve olayı güçlü kılıyor.
Küfürler öyle bir anda çıkıyor ki olay kahramanının ağzından ister istemez gülümseme yerleşiyor okuyucunun yüzüne :)
Nine çok güçlü bir karakter bu da baba ve dedenin Japonlara karşı onca cesur mücadelelerine karşın güçsüz yanlarını da ortaya seriyor .
Yazarın bir an'ı betimlemesi o kadar güçlü ki, zaman zaman darı tarlasında dolaşır gibi oluyorsunuz.Özellikle benim gibi küçüklüğünüze dair darı yapraklarının hışırtılarını duyabileceğiniz anılara sahipseniz ;)
Ben keyifle okudum, sadece önce köpekli hikayenin başlarında sıkıldım ve köpeklerin bunca yer almasını yadırgadım ama sonra hiç de yersiz bir anlatım olmadığı kanısına vardım.
Sizlere de keyifli okumalar ;)





2 yorum:

  1. Yorumunuzun güzelliği okumamı sağlayacak. Sevgi ve teşekkürlerimle.

    YanıtlaSil
  2. heey ben de bunu okucam.
    listeme almıştım.
    filmini izledim.
    red sorghum.
    zimou yhang.
    süpeeer yönetmen.
    :)

    YanıtlaSil