9 Mayıs 2012 Çarşamba

Parasız Yatılı - FÜRUZAN



Füruzan  usta bir yazar.Tanışmam geç oldu, ama bloglar sayesinde oldu.Sevgili Lale hanım laleninbahçesi , izlediğim ,değer verdiğim bir blogtur.Okuduklarını ve yorumlarını görünce dayanamadım.İyi ki tanımışım ,iyi ki okumuşum.
Öyküleri sıcacık , bu okuduğum ilk kitabı zaten kendisinin de ilk kitabı imiş.
Anne-kız ilişkileri, aileler, yoksulluklar o kadar  ustaca altı çizilerek işlenmiş ki, içiniz ezilmiyor , öykü kahramanları zenginleşiyor gözünüzde.
Öykülerin her biri ayrı güzel ama ille de " Haraç " derim ben :)


ALINTILAR :

25 yıldır okunan bir öyküler kitabı "Parasız Yatılı". Füruzan'ın çağdaş bir klasiği... "Füruzan, sıcak, acılı, yer yer insanın içine işleyen anlatımıyla, toplumumuzdan çok iyi tanıdığı kesitler veriyor bize. Çok yazmasına karşın yavanlığa düşmemesinin nedenini, el atmış olduğu çevreyi, bu çevredeki insan kaynağını iyi tanıyor olmasıyla açıklayabiliriz." Mehmet H. Doğan

Türk edebiyatının yaşayan en önemli isimlerinden Füruzan, ilk kitabı Parasız Yatılı’yla 1972 yılında Sait Faik Hikâye Armağanı’nı kazandı. İlk kitaplarında yaşamları değişikliğe uğramış kadın ve kızların, çöken burjuva ailelerinin, yoksulluk ve yalnızlıkla boğuşan kadın ve çocukların, yeni ortamlarda bunalan ve yurt özlemi çeken göçmenlerin dramlarına sevecenlikle yaklaştı.

12 Mart dönemini anlattığı ilk romanı Kırk Yedi’liler ile 1975 Türk Dil Kurumu Roman Ödülü’nü kazandı. Daha sonra bir sanatçılar programı aracılığıyla Batı Berlin’e çağrıldı,bir yıl kalarak işçilerle ve sanatçılarla röportajlar yaptı. Öyküleri Fransızca, İspanyolca, Farsça, İtalyanca, Japonca, İngilizce, Rusça, Bulgarca, Boşnakça gibi birçok dile çevrildi. Öyküleri toplanarak A. Saraçgil tarafından İtalyancaya çevrildi ve 1991’de Napoli’de basıldı.

Kırk Yedi’liler romanı 1986’da S. Pirvanova çevirisiyle Bulgaristan’da basıldı. Sevda Dolu Bir Yaz, Nehir ve İskele Parklarında öyküleri Damian Craft’ın İngilizce çevirisiyle 2001’de Londra’da yayımlandı. Halen toplu öyküleri İspanyolcaya Gül Işık tarafından çevrilmekte olan Füruzan, Dokuz Çağdaş Türk Öykücüsü (1982, Volk und Welt Verlag) adlı antolojisini ve Die Kinder der Türkei (1979, Kinderbuch Verlag) adlı çocuk kitabını Doğu Berlin’de konuk olarak kaldığı dönemde hazırladı. 2007’de Dil Derneği’nin düzenlediği Dil Bayramı’nda ve Antalya Öykü Günleri’nde, 2008’de 7. İzmir Öykü Günleri’nde onur ödülleri aldı. 2008 İstanbul Kitap Fuarı’nın “Onur Yazarı” seçildi.

1988-1990 yıllarında çektiği Benim Sinemalarım filmi 1990’da Cannes Film Festivali’nin “Eleştirmenlerin 7 Günü” ve “Altın Kamera” dallarından çağrı alarak 158 film arasından seçilen sekiz filmden biri olarak gösterime girdi. 1991’de Uluslararası İran Fecr Film Festivali’nde, Uluslararası Jüri’den “En İyi İlk Film Jüri Özel Ödülü”nü kazandı. 1991’de Tokyo Uluslararası Film Festivali’nde seçilen “En İyi On Asya Filmi” arasında yer aldı.

Füruzan 1994’te, Bosna-Hersek, Yunanistan ve Bulgaristan gezilerini Balkan Yolcusu adlı kitabında topladı. Oyunlaştırdığı Sevda Dolu Bir Yaz, 2000-2005 yılları arasında Ankara Devlet Tiyatroları’nda yaklaşık 200 kez sahnelendi.

NTV Haberden..

8 yorum:

  1. Goncacım ben de lalenin bahçesi'nde okumuştum bu kitabı, listeme yazmıştım:) şimdi senin de bu yazından sonra bir an önce okumak istiyorum, eline sağlık, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  2. Füruzan'ın kalbimdeki yeri apayrıdır, eminim bundan sonra sende de öyle olacak... Vaktin olursa 47'liler romanını da muhakkak oku derim, hatta bütün yapıtlarını... Öyle güzel ki... Füruzan'la tanışmana çok sevindim :)))

    Sevgiler :)

    YanıtlaSil
  3. Füruzan'la daha tanışmamışlardanım. O kadar fazla methini duydum ki Füruzan'ın bir an önce okumalıyım.

    YanıtlaSil
  4. Ben de bir an önce okumalıyım dedim tanıtımı görünce.Eline sağlık :)
    Bu arada mimlendin
    sevgiler :)

    YanıtlaSil
  5. nerdesin.
    yeni mimini görmedin mi daa.
    :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. burdayım daa, gördüm canım.bugün yazacağım :)

      Sil
  6. 47'liler müthiş müthiş.
    bir de vedat türkali-bir gün tek başına.
    ikisini de kaçırma bence.
    :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 47'lileri okumadım , Bir gün tek başına okuyup tanıttığım bir kitaptır, çok da beğendiğim :)

      Sil